Wie weet het beter? De waarde van ervaringsdeskundigheid - Keer het omKeer het om ?>
f l s
_

Wie weet het beter? De waarde van ervaringsdeskundigheid

 

De meeste mensen weten vaak dondersgoed wat ze nodig hebben om uit een ongewenste situatie te komen en hebben hier in veel gevallen al een brede ervaring in opgedaan. Jammer genoeg  benaderen veel professionals en organisaties bewoners of klanten als hulpvragers. Een man van middelbare leeftijd zei ooit: Ik heb verschillende abonnementen voor mijn zorg en hulpvragen. Mijn problemen met inkomen leg ik bij de gemeente neer, verslavingsproblemen bij de verslavingszorg, etc.. Dit terwijl veel mensen door schade en schande wijzer zijn geworden en op basis van hun ervaring vaak goede ideeën hebben over hoe de dienstverlening beter zou kunnen. Door deze ervaringsdeskundigheid te gebruiken kan dienstverlening aan kwaliteit winnen.

Vanaf de wederopbouw na de tweede wereldoorlog is er in Nederland gewerkt aan een sociaal systeem dat er in eerste instantie voor moest zorgen dat er nooit meer honger zou zijn. Na verloop van tijd zijn er meer aandachtgebieden bij gekomen zoals zorg, welzijn en werk. Dit systeem is in de afgelopen 60 jaar uitgegroeid tot een veelkoppig monster. Door regels en procedures is het systeem verwijderd geraakt van wat mensen daadwerkelijk nodig hebben. Hierdoor zijn er twee werelden ontstaan, de leefwereld en de systeemwereld. De systeemwereld bestaat uit alle ontwikkelde instellingen, structuren, regels  en procedures. De leefwereld is ervaringswereld waarin iedereen met elkaar samenleeft, buiten de opgezette structuren om. Deze werelden zijn steeds verder uitelkaar gegroeid en sluiten in veel gevallen niet meer op elkaar aan. Het gebruik van ervaringsdeskundigheid kan er aan bijdragen dat deze binding wordt hersteld.

 

Share

Reply